Hoppa till huvudinnehåll

Hur ser vår medlem Vingaland på visualisering?

onsdag, mars 9, 2016

Vi intervjuade ett av Visual Arenas medlemsföretag, Vingaland Film. Jan Forsberg och Vingaland Film har en lite annorlunda syn på vad som ryms inom begreppet visualisering.

Vad jobbar ni med för projekt?

Vi gör beställningsfilm så vår slutprodukt är alltid visuell. Våra filmer är roliga att titta på. De sprider kunskap, förändrar beteenden, attityder och arbetssätt. De hjälper organisationer att enas kring gemensamma mål. Det kan handla om att t ex sprida förståelse för behovet av kalkning för att förhindra försurning eller om miljövänliga alternativa metoder för tygtillverkning i Bangladesh. Det kan handla om hur framtida självkörande bilar påverkar stadsplanering redan idag eller hur man ska fästa möbler i väggen för att de inte ska skada barn som klättrar. Vi gör ca 50-60 filmer per år och nästan alla har ett tydligt syfte, och en specifik målgrupp. Vi jobbar åt IKEA, Volvo, Stena, UNHCR, UNICEF, WWF, H&M, Rädda Barnen, Reach 4 Change, Naturvårdsverket, m fl. Vi älskar att berätta och övertyga med film. Egentligen är filmmediet så effektivt att det är konstigt att det är tillåtet…

Hur använder ni visualisering?

Att visualisera betyder ju att synliggöra något. Vi brukar ofta säga att film är bra på att förflytta betraktaren till en plats som den vanligtvis inte kan komma till. Film kan ta oss till månens baksida, till dinusauriernas tid, film kan hjälpa oss att se något i en annan skala, att se en flygmotor på insidan, visa en framtidsmodell av Göteborg, ta oss runt i en människokropp eller genom vingen på en skalbagge.  

Men det mest intressanta med film är hur vi kan visualisera ideer, kultur, och visioner. Med hjälp av film har vi t ex för IKEA arbetat globalt med att sprida varför svenskheten är en bärande del av IKEA, Vi har jobbat med Stena för att öka medarbetarnas känsla av ansvar för varandra, för verksamheten och för miljö och framtid. Vi har gjort många små enkla filmer som frigjort innovationskraften inom stora organisationer genom att synliggöra små lokala initiativ. Film kan sprida värderingar och inspirera människor!

Hur använder ni er av ert medlemskap i Visual Arena?

Vi är helt nya medlemmar så vi har inte riktigt använt oss av vårt medlemskap. Vi hoppas att genom nätverket träffa intressanta människor med intressanta projekt. Om ett år kanske vi hjälper någon av medlemmarna i Visual Arena att göra en film om deras tjänst eller produkt, kanske hittar vi någon som hjälper oss att animera eller bygga upp en ny stad i 3D. Vi får se. Vi tycker om att möta människor i olika sammanhang för det leder alltid framåt!

Läs mer om medlemskap i Visual Arena >>

Våra medlemar hittar du i medlemsregistret >>

 

Exempel på Vingaland Films produktioner

Drive Me - om självkörande fordon och stadsplanering (Volvo och Göteborgs Stad. 2015)

Gabriella Children´s Rehab Centre - om socialt entreprenörskap i Tanzania (Reach for Change, 2013)

Creating Safer Homes Together - om vikten av att tänka på säkerhet hemma (IKEA, 2015)

Fighting Child Labour in India - Film till pressrelease om IKEA Foundations donation till Save the Children (IKEA Foundation, 2014)

World of Handball - en sponsor/PR-film för Partille Cup (Partille Cup, 2015)

Lowest Number Pays - om nya bankkort med random CVV-kod som uppdateras regelbundet (Gemalto/Brandwork, 2015)

STS Bournemouth - promotionfilm för Bournemouth som mål för en språkresa (STS Språkresor, 2012)

Code of Conduct - film till medarbetar-workshops om kultur och värdegrund (1 av 22 filmer i en serie för IKEA, 2012-2013)