Hoppa till huvudinnehåll

Visual Arena ställde ut på Mediedagarna

tisdag, mars 11, 2014

Den 6-7 mars ställde Lindholmen Science Park ut på Mediedagarna. Visual Arena var på plats för att knyta nya kontakter och berätta mer om verksamheten.

På fredagen hölls ett av många intressanta seminarier om nyhetsmediernas framtid. Seminariet är en del av ett projekt som Tidningsutgivarna och Stampen Media Group står bakom i samarbete med Lindholmen Science Park.

Niklas Wahlberg, VD på Lindholmen Science Park, spanade framåt tillsammans med Carl Heath, Yasmine El Rafie och Joakim Johansson. Johansson, från Universal Music, bjöd på självdistans när han beskrev omställningen som musikbranschen nyligen varit med om. Den naturliga frågan blev om nyhetsmedierna kan lära sig av musikbranschens förändring? Kanske finns det en plats för ett Spotify för nyheter?
Panelen diskuterade också hur viktigt laborerandet är för innovationer. Carl Heath konstaterade att det finns en stor vinning i att umgås med och att bete sig som sin målgrupp. Tankesättet går igen på Lindholmen Science Park och Niklas Wahlberg avslutade med att konstatera att det är möten mellan olika organisationer och grupper som leder utvecklingen framåt.

Seminariedeltagare:
Niklas Wahlberg - VD, Lindholmen Science Park
Yasmine El Rafie - Utvecklingsredaktör - Sociala medier, SR
Joakim Johansson - Marketing Director, Univeral Music
Carl Heath - Forskare ICT, Interaktiva Institutet

Moderator: Anette Novak – VD, Interaktiva Institutet